Vyhľadať
Close this search box.

Detail akcie

MA-MUTTER. Skladanie mamutieho príbehu – výstava Martina Špirca (22. 3. – 2. 6. 2024)

Dátum

piatok 22.03.2024

Čas

17:00

Miesto

Nová synagóga Žilina

„Témy, ktoré spracovávame, si niekedy nájdu nás, nie my ich. U Martina Špirca odhadujem témy súvisiace s pravekom a evolúciou na celoživotné skúmanie, ktoré bude napriek jeho snahe o ich ukončenie ďalej striedavo eskalovať a hibernovať a písať svoj „novoveký“ príbeh. Všíma si detaily, osobitosti, premýšľa, čo všetko sa mu vrylo do pamäti, aké mechanizmy naňho pôsobia v sociálnych vzťahoch, v technológiách, v krajine a aký vplyv má toto všetko na diela, ktoré vytvára. 

 

Študoval síce maľbu, ale vždy v nej boli presahy do iných médií ako socha, objekt, performance, video či fotografia. Kombinácia jeho pretrvávajúcej fascinácie pravekom a experimentovania s maliarskym plátnom teda logicky vyústili najprv k potrebe realizácie malého ľahučkého origami modelu mamuta z papiera, potom o niečo väčšieho modelu z povoskovaného plátna, a teraz v rámci výstavy k pokusu o vytvorenie jeho reálnej veľkosti – origami mamuta v mamutích rozmeroch. Vytvoril si na to autorskú techniku, v rámci ktorej na plátno, pôvodne určené na maľbu, nanáša vosk a ten potom zažehľuje, čím mení jeho pevnosť, pričom vzniká zároveň aj špecifická vôňa.

 

Nová synagóga sa počas výstavy „premení“ na novodobú jaskyňu, v ktorej stretneme okrem zamestnancov aj sochy pravekých ľudí, doslova tu „zaparkuje“ ďalšia jaskyňa a vyrastie aj mamut. Súčasťou výstavy budú staršie aj úplne nové diela završujúce Martinovu pravekú epopeju. Jeho video Kompozícia s mamutom 1. a 2. (2012), ktoré sa odohráva v Slovenskom národnom múzeu v Bratislave, som videla prvýkrát pred viac ako 10 rokmi, ale mám ho dodnes v pamäti, podobne ako mi zostali v pamäti scény z filmov Cesta do pravěku či Boj o oheň.“

 

autorka textu a kurátorka: Zuzana Janečková

 

Martin Špirec je vizuálny umelec, pedagóg a neúnavný výskumník. Narodil sa v Čadci, odkiaľ pramení prezývka Kysučan, čo ako sám hovorí, je v slovenskom kontexte niečo ako kosodrevina v hierarchii lesnej spoločnosti. Vyštudoval a následne pôsobil na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave ako asistent a vedúci ateliéru +- XXI v dvojici s Rastislavom Podhorským. Veľa pozoruje, chodí a skúša doslova na vlastnej koži. Všíma si detaily, osobitosti, premýšľa, čo všetko sa mu vrylo do pamäti, aké mechanizmy naňho pôsobia v sociálnych vzťahoch, v technológiách, v krajine a aký vplyv to má na diela, ktoré potom vytvára. Študoval síce maľbu, ale vždy v nej boli presahy do iných médií ako socha, objekt, performance, video či fotografia. Výsledkom sú vzrušujúce prekvapenia, ktoré sa nijak nevyhýbajú omylom a ukazujú ďalšie nečakané súvislosti. Tento nielen umelecký výskum často konzultuje aj s odborníkmi v daných špecifických oblastiach (napr. s archeológmi či paleontológmi). 

 

Na výstavu platí naša celoročná výstavná permanentka.