Dielo Čas príchodov a odchodov využíva upravený ready-made objekt – informačnú tabuľu s odchodmi a príchodmi vlakov, známu zo železničných staníc s názvom Pragotron. Masárova informačná tabuľa pozostáva zo šiestich riadkov, kde sa striedajú slovné formulácie s autonómnym významom, reflektujúce čas a ľudskú existenciu. Tieto textové spojenia ako „Blúdenie v čase“, „Odložený čas“, „Medzery v čase“, či „Všetko bude zabudnuté“, „Veci, veci, veci“, „Fragmenty času“ vytvárajú formu vizuálnej poézie, ktorá nás núti zamyslieť sa nad naším vnímaním času a priestoru.
Objekt bol prvýkrát bol nainštalovaný v priestore kultúrneho centra a autobusovej stanice Nástupište 1-12 v Topoľčanoch, teraz sa znovu ocitá vo svojom prirodzenom prostredí – na železničnej zastávke.
Dielo je pomyselným komentárom autora k nášmu prežívaniu, k realite, v ktorej sa fyzicky pohybujeme a každodenne ju zažívame, ako aj bezčasovosti existencie myšlienok, v ktorých imaginárnom svete sa prechádzame. Tematizuje čas ako taký, jeho plynutie a subjektívne vnímanie, pričom každého jednotlivca konfrontuje s existenciálne ladenými posolstvami.
Formálna podobnosť s reálnymi informačnými tabuľami odchodov a príchodov nám pripomína prchavosť okamihov a neustálu premenu, ktorú žijeme. Tu však autor upozorňuje nie na presnosť spojov, ale na priestor tranzitu, akými sú železničné stanice či mestské podchody. Upozorňuje ako je dôležitý rozmer času, pretože tieto miesta symbolizujú prechod medzi dvoma bodmi – dvoma destináciami.
Tabuľa má vopred určený a naprogramovaný harmonogram, podľa ktorého sa menia jednotlivé riadky. V intervaloch 15 – 20 sekúnd rotujú písmená v jednom, dvoch, troch či niekedy aj vo všetkých riadkoch. Vznikajú tak kombinácie, ktoré navzájom zvýrazňujú alebo menia význam textov na tabuli v danom momente. Dohromady Masárova tabuľa ponúka 102 sekvencií vizuálnej poézie, ktoré sa menia v 27-minútovej slučke.
Inštalácia Čas príchodov a odchodov nás vedie k hlbšiemu zamysleniu sa nad tým, ako vnímame čas, ako ho prežívame a ako nás ovplyvňuje v našom každodennom živote. Naša myseľ sa môže túlať v časopriestore, kde sa prepletajú naše minulé skúsenosti, súčasné pocity a budúce očakávania, pričom nám pripomína, že čas je neustále prítomný a zároveň nekonečne plynúci.
Stano Masár (* 8. december 1971, Bratislava) je slovenský postkonceptuálny umelec a grafický dizajnér.Po ukončení štúdií na Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave (1991 – 1996; odbor: anglický jazyk a literatúra – výtvarná výchova), absolvoval doktorandské štúdium na VŠVU v Bratislave (2009 – 2012). V roku 1994 uskutočnil štipendijný pobyt na Thames Valley University v Londýne. Bol finalistom cien pre mladých umelcov (Essl Award, Cena Oskara Čepana). Pravidelne sa prezentuje na domácich a zahraničných výstavách aj na mnohých veľtrhoch súčasného umenia (ViennaFair Viedeň, Pulse New York a Miami, Kunst Zürich, Kunstart Bolzano a pod.).Stano Masár je hravý postkonceptuálny umelec rozvíjajúci stratégie manipulácie, transformácie, interpretácie, context sensitive, site-specific inštalácie a inštitucionálnej kritiky. Vedome sa hlási k odkazu data, neodada, fluxu, minimalizmu, konceptuálneho umenia a rozvíja dedičstvo Kazimira Maleviča, Ivesa Kleina, ale predovšetkým Marcela Duchampa. Zo slovenských autorov ho najvýraznejšie ovplyvnili konceptualisti Ľubomír Ďurček a Július Koller.
https://www.stanomasar.com/
Kurátorka a text: Zuzana Godálová
Odborná spolupráca a technická realizácia:
Karel Jakubů / Krkonošské metro
Martin Leso / ČVUT v Prahe
Vznik diela podporil z verejných zdrojov Fond na podporu umenia formou štipendia.
Nová synagóga je otvorená každý deň okrem pondelka od 13.00 do 19.00 a počas večerných akcií, rovnako aj kaviareň.
Spojené kultúrne centrá Nová synagóga a Stanica Žilina-Záriečie prevádzkuje:
Truc sphérique, o.z.
Závodská cesta 3/2844, Žilina 010 01
+421911862111
info@novasynagoga.sk