Tešíme sa na unikátny večer s pražským experimentálnym kolektívom, ktorý predstaví premiéry dvoch audiovizuálnych skladieb vytvorených na mieru analógovému premietaciemu aparátu nazvanému „Pramítačka“. Autormi skladieb sú Alexandra Cihanská Machová (skladateľka a zvuková umelkyňa pôvodom zo Sabinova) a Milan Guštar (na ktorého zvukovú udalosť s názvom „6“ v Synagóge z roku 2017 radi spomíname…). Jedná sa o video partitúry, teda filmy, ktorých vizuálna zložka zároveň obsahuje vzorce a inštrukcie, podľa ktorých sa hudobníci riadia. „Pramítačku“ bude obsluhovať jej vynálezca Jan Kulka (je tiež autorom experimentálnych analógových filmov, ktoré budú hudobníci v druhej časti večera sprevádzať) a s ansámblom Stratocluster (v zložení Ian Mikyska / mikrotonálna gitara, viola da gamba a zobcové flauty, Milan Jakeš / husle, Jakub Švejnar / bicie a elektronika, Mikuláš Mrva / basgitara a elektronika) takisto vystúpi ako hosť skvelý basklarinetista Gareth Davis (UK).
Alexandra Cihanská Machová je skladateľka a zvuková umelkyňa zo slovenského Sabinova. Momentálne pôsobí v Prahe, v roku 2019 tam dokončila magisterský program v Centre audiovizuálnych štúdií na FAMU. Predtým študovala Multimediálnu kompozcíciu na JAMU a Hudebnú vedu na MUNI v Brne. Jej hlavným vyjadrovacím prostriedkom je zvuk v najrôznejších formách od akustických nástrojov, terénnych nahrávok, po live coding (ten často prepája i s inými médiami) a. i. V minulosti pracovala s väčšími formami ako je napr. multimediálny koncert, aktuálne sa intenzívnejšie zapodieva zvukom v priestore, zvukovou inštaláciou a tiež i zvukom vo virtuálnom prostredí. Skladá i hudbu pre film, divadlo, či rozhlas a pracuje s pohyblivým obrazom.
Milan Guštar je skladateľ, výtvarník, organolog, konštruktér elektronických a elektroakustických zariadení a programátor. Zapodieva sa interdisciplinárnym výskumom na pomedzí vedy, techniky a umenia, predovšetkým matematickými a generatívnymi princípmi v hudbe a umení, teórii tonálnych systémov, elektronikou, informatikou a aplikovanou matematikou. Matematické princípy a algoritmické postupy využíva už od počiatku 80tych rokov tiež pri vytváraní svojich hudobných kompozícií, zvukových a intermediálnych inštalácií a vizuálnych diel, ktoré sú často ovplyvnené minimalizmom. Ako vedec a pedagóg pôsobí na pražskej Akadémii múzických umení. Publikuje v odborných i populárnych časopisoch, je spoluautorom mnohých knižných textov a autorom významnej dvojzväzkovej encyklopedickej knihy Elektrofony, ktorá na tisíc stranách mapuje históriu elektrofonických a elektronických hudobných nástrojov, podáva prehľad o princípoch ich činnosti a ukazuje ich v širších technických i historických súvislostiach.
Jan Kulka je experimentálny filmový tvorca zameraný na prácu s analogovými prostriedkami. Pri hľadaní toho, čo jedinečného môže analógová technika priniesť dnešnému svetu a súčasne tiež toho, čo nás všetkých kdesi veľmi hlboko spája, vymýšľa a vyrába špeciálne premietacie aparáty pre živé filmové performancie (napr. Kouzelná skříňka 2011, Pramítačka 2016), aby prinášal doposiaľ nevidené. Jeho filmy pre Pramítačku boli uvedené na významných európskych filmových festivaloch, o. i. FF Rotterdam, Alud Barcelona, Process festival Riga, Difrakttion Berlin.
Pramítačka je špeciálny premietací aparát stvorený s účelom prakticky ošahávať a skúmať oblasti filmu (filmu ako umenia artikulácie svetla v čase a priestore), ktoré boli doposiaľ technicky (a je možné, že i mentálne) nedostupné. Je schopná premietať všemožné klasické filmové formáty, ale taktiež širokú škálu ďalších materiálov – napr. obväzy, izolepu, čipky, bublinkovú fóliu, pokladničnú pásku a pod. Pramítačka sa tak stáva autorovým manifestom samotnej kinematografie, kedy štandardizované, opomenuté či slepé vývojové línie sú znova artikulované skrz jeden stroj. Jej autorom je absolvent FAMU, experimentálny filmár a hudobník Jan Kulka.
Gareth Davis hrá na basklarinet a kontrabasklarinet. Jeho široký a v zásade neukotvený hudobný vkus mu umožňuje podieľať sa na nahrávkach, projektoch a vystúpeniach, ktoré zahrňujú súčasnu klasickú hudbu, voľnú improvizáciu, orchestrálnu hudbu, ale i rock, noise či elektroniku. Spolupracoval so skladateľmi ako Peter Ablinger, Jonathan Harvey, Toshio Hosokawa či Bernhard Lang a premiéroval ich skladby. Vystupoval s rozličnými súbormi a interpretmi (JACK Quartet, Neue Vocalsolisten Stuttgart), improvizátormi (Elliott Sharp, Frances-Marie Uitti) alebo elektronickými umelcami (Merzbow, Robin Rimbaud). Podieľal sa tiež na vzniku multimediálnych diel tvorcov aako Christian Marclay či Peter Greenaway.
Stratocluster je pražský improvizačný ansámbel sústredený na multimediálnu tvorbu, ktorý od svojho založenia v roku 2013 vydal niekoľko albumov – Tamanrasset (Signals from Arkaim, 2013), kazetu Jabka hrušky meotary (Meteorismo, 2015) a „konceptuálne rozhlasové“ CD Éternagy (polí5, 2018) – a vystúpil na rade koncertov a festivalov v ČR i mimo nej. Má na konte tiež niekoľko tvorivých spoluprác, napr. s shakuhachistom (shakuhachi: japonská bambusová flauta) Johnom Kaizanom Neptunom, holandským skladateľom Samuelom Vriezenom či americkým výskumníkom v oblasti umelej inteligencie v improvizovanej hudbe Ritwikom Banerjim.
Milé publikum,
Vedenie Ministerstva kultúry SR podniká kroky, ktoré likvidujú slovenskú kultúru! Ich mocenské zásahy a zmeny zákonov ohrozujú naše fungovanie, ale aj slobodu a rozmanitosť umenia.
Protestujeme proti tomuto smerovaniu!
Kultúrne centrá združené v sieti Anténa vyzývajú vás, naše publikum, aby ste neboli ľahostajní. Sledujte aktuálne dianie, navštevujte kultúrne priestory a diskutujte.
Zostaňte s nami a bojujme spoločne za slobodnú kultúru.
Nová synagóga je otvorená každý deň okrem pondelka od 13.00 do 19.00 a počas večerných akcií, rovnako aj kaviareň.
Spojené kultúrne centrá Nová synagóga a Stanica Žilina-Záriečie prevádzkuje:
Truc sphérique, o.z.
Závodská cesta 3/2844, Žilina 010 01
+421911862111
info@novasynagoga.sk